Arbetsmiljöpolicyn är en strategisk fråga som också påverkar både vår säkerhet och vår konkurrenskraft.
Genom en god arbetsmiljö kan verksamhetens mål uppfyllas och förhoppningen är att företaget också uppfattas som en bra arbetsgivare och därmed kunna rekrytera och behålla bra medarbetare.
Vi ser arbetsmiljöarbetet som en lönsam investering för att uppnå hög trivsel och motivation i arbetet och en låg sjukfrånvaro bland medarbetarna.
På A&A VVS-Service I Örebro AB arbetar vi systematiskt med arbetsmiljö- och hälsofrågor som en naturlig del i den övriga verksamheten.
Förebyggande och tidiga insatser för att eliminera risker för ohälsa eller olycksfall är de viktigaste delarna i vårt arbetsmiljöarbete.
Utgångspunkten är aktuell lagstiftning, branschavtal och våra interna krav. Därutöver strävar vi efter ständiga förbättringar i arbetsmiljöarbetet och själva verksamheten.
Övergripande målet för A&A VVS Service i Örebro AB att skapa och behålla en god arbetsmiljö i verksamheten. Arbetsmiljön ska vara både säker och utvecklande för den enskilda medarbetaren. Varje medarbetare ska trivas i sitt arbete.
Arbetsmiljömål
- 100% av medarbetarna ska känna arbetsglädje av att arbeta hos oss.
- Den korta sjukfrånvaron ska minska med 100 %. Den långa sjukfrånvaron ska minska med 100 %
- 100 % ska uppleva att de har en bra arbetsbelastning och i övrigt en bra balans i livet
- 100 % ska uppleva att de har tillräcklig kompetens för att utföra ett bra arbete
- 100 % ska uppleva att våra regelbundna medarbetarsamtal är givande och att det finns rimligt satta mål.
- 100 % ska uppleva att vi har ett gott ledarskap
- Ingen medarbetare ska uppleva sig mobbad, trakasserad eller diskriminerad
Detta sker bl.a. genom följande:
- Ledare ska snabbt uppmärksamma problem och sätta in tidiga resurser för att motverka att ohälsa uppstår, men också sätta in åtgärder vid uppkomsten av ohälsa och olycksfall.
- Alla avdelningar ska ha regelbundna informationsmöten där arbetsmiljö ska finnas som en stående punkt på agendan.
- Arbetsmiljöarbetet ska bedrivas systematiskt genom årliga kartläggningar av arbetsmiljön utifrån både fysiska, organisatoriska och sociala aspekter.
- Chefer med personalansvar ska ha en delegerad uppgiftsfördelning med ansvar att utföra kontroller och säkerställa att medarbetarna inte utsätts för ohälsa eller olycksfall.
- Resursfördelning, genomgång av roller, ansvar och förväntningar ska ske genom dialog och samtal med medarbetarna och anpassas efter krav och svårighetsgrad.
- Arbetstider och omfattningen på tillgänglighet ska vara rimliga, samtidigt som medarbetarens önskemål om flexibilitet ska kunna tillgodoses.